2015. november 30., hétfő

Vega, vegán, húsevő?

Novemberben volt a vegetáriánus és vegán világnap. Mostanában rengeteget hallani a világban mindkét étrendről, azok pozitívumairól és negatívumairól, valamit az egészségügyi megítélésükről. De vajon mennyit tudtok erről Ti és mi a véleményetek róla? 

Többeket is megkérdeztünk az iskola falai között, hogy mit gondolnak a témáról, Alant olvashatjátok a válaszokat! :D (Ha pedig valakit véletlenül kihagytunk, de szeretne felelni a kérdésekre, akkor ne féljen itt hagyni a bejegyzés alatt kommentben a feleleteit! :D)


  • Mit tudsz a vegán és a vegetariánus életmódról? Tudod, mi a különbség?
  • Követed-e valamelyiket vagy kipróbálnád-e mondjuk 30 napig? Van ismerősöd/családtagod, aki esetleg vega/vegán? Miért vágnak bele szerinted az emberek? Mi lenne az, ami arra sarkallna, hogy áttérj?
  • Milyen lehet hús, tej és tojás nélkül főzni, étkezni? Milyen pozitív/negatív hatásai lehetnek?


Sebastian Jared Selwyn

Nem igazán mélyedtem el eddig a témában, de azt tudom, hogy vannak fokozatok. Tehát van, aki csak húst nem eszik, de olyan is, aki tejtermékeket sem, de nem tudom melyik melyik. Azt hallottam még, hogy állítólag így is meg lehet szerezni a szervezetünk számára minden kellő tápanyagot, de személy szerint ezt erősen kétlem.
Nem, és nem is próbálnám ki. Ennek részben az az oka, hogy egészségügyi okokból próbálok olyan étrendet követni, ami jó hatással van rám, ebbe pedig beletartozik a hús és jócskán a hal, másrészt pedig nagyon szeretem is ezeket (mint ahogy a sajtokat is), ezért nem látom értelmét, hogy tisztán zöldség-gyümölcs evéssel gyötörjem magam.
Egy ismerősöm van, illetve egy emberről hallottam még az ismerőseim környezetében.
Szerintem ennek több oka is lehet. Meggyőződés, egészségügyi dolgok, de akár az is, hogy valaki egyszerűen nem szereti a húst. Biztos vagyok benne, hogy ilyen is van. Én kizárólag akkor lennék rá hajlandó, ha orvos utasítana.
Nem rossz szerintem. Magukat az ízeket valószínűleg elég jól lehet pótolni, a szója is finom, de nyilván nem lehet minden ételt megcsinálni helyettesítőkkel. Ami mondjuk nem feltétlenül baj - én azt vallom, hogyha valaki ilyen ételeket szeret, akkor egye, ha úgy van akár meg is kóstolom.
Ezt szerintem embere válogatja. Bizonyára vannak olyanok, akiknek a zöldségalapú táplálkozás jót tesz, meg olyanok is, akiknek tápanyaghiányt okoz a szervezetében. Alapvetően szerintem mindenkinek azt kellene enni, amit kíván, mert a szervezet mindig jelez. Ha valaki vegetáriánus ételeket kíván (és nem csak divatból csinálja) akkor neki valószínűleg arra van szüksége. De erőltetni sem ezt, sem a húsevést nem kéne.

Keith Coltrane
Mhm. több barátom is vegetáriánus, de én nem követem ezt az étkezési stílust - volt, hogy kipróbáltam, igazából nem is egyszer, mikor olyan hippi közösségekben töltöttem a nyarat. a legtöbb helyen ott is volt tojás és kakaó. Úgy tudom, a vegánok nagyon szigorú vegetáriánusok, akik semmiféle tojást, húst, tejterméket nem esznek, csak és kizárólag növényi kajákat - még gumicukrot se. Leonie kicsit tovább bírta, mint én, de ő is feladta, mikor vettem magamnak egy méretes hamburgert...sosem terveztem életem végéig vegetáriánus maradni, az én szervezetemnek időnként kell a hús. Egyébiránt megértem a vegákat, valaki egyszerűen nem igényli, valaki elvekből, de a legtöbben mégiscsak vallási okokból élnek így. Egyedül az utolsó okból válnék vegetáriánussá - például, ha áttérnék a buddhista hitre.       
Pozitív tulajdonsága az a mérhetetlen kreativitás, ami kifejlődik benned a főzés közben - lecsökken a felhasználható paletta, mégis eszméletlenül laktató, könnyű ételeket tudnak főzni. Negatívuma a folyamatos sápadtság, vérszegénység - a legtöbbjük gyengébb lesz.

Lorelai K. Riviera
Igen, ismerem mindkettőt. Egyik táplálkozási módban sem megengedett a hús fogyasztása (vegetáriánusoknál esetleg halat lehet enni), viszont a vegán életmódban semmilyen állati eredetű termék sem fogyasztható - így tej, tojás, zsír sem.
Kiskoromban mániákus állatvédő voltam, és mivel kis tökmag koromban nem nagyon tudtam más módot ennek kifejezésére, úgy döntöttem, vega akarok lenni. A szüleim meg mondták, hogy esélytelen, amíg 18 éves nem leszek, nem lehetek, mert fejlődő szervezet vagyok. Amikor elértem a bűvös kort, kipróbáltam, de sokkal inkább töltött el kellemetlen érzéssel, mint kellemessel. Főleg azért, mert tofuhoz és más húspótló finomságokhoz otthon nem tudtam hozzájutni, így nem kaptam túl nagy teret kaja-kreativitás terén. Úgy gondoltam, mivel ez inkább nélkülözésnek tűnik számomra, mintsem életmódváltásnak, felhagyok vele. Vegán pedig nem lennék, szeretem a tejet meg a tojást és rendszeresen fogyasztom őket.
Hát a tej körül mostanában úgyis rengeteg vita megy, hogy jó-e vagy sem. A tojás alapvetően remek fehérjeforrás, szerintem annak pozitív hatását kicsit hiányolná a szervezetem, ha vegán lennék. Hús nélkül meg lehet lenni, sőt, vannak pozitív hatásai is. Ennek ellenére biztos, hogy sok-sok nyitottság kell az újra, általában sok idő és kreativitás kell hozzá - tulajdonképpen újra kell tanulni főzni. Meg biztos nem túl olcsók a vegán alapanyagok, szóval a pénztárcára biztosan negatív hatással van.

Bakonyi Annamária
Azt hiszem, vegetáriánusként elmondhatom, hogy első kézből ismerem a különbséget a két életmód között. Aki vegán, csak növényi eredetű ételeket fogyaszt, míg a vegetáriánus csak húst nem fogyaszt, esetleg tojást sem, vagy épp tejterméket nem, ez elég változó. Tojást én sem eszem, de inkább csupán azon okból kifolyólag, mert nem hiszem, hogy a pöttyös lenne az igazi, ha a bőrömről van szó. Vegán életmódra sose térnék át, és vállalom, hogy a vegetáriánus életmódom se valami magasztos eszme eredménye. Ha mindenféle pátosszal körülölelt elképzelés alapján kezdeném eldönteni, hogy mit eszek és mit nem, valószínűleg a növényeket tartanám akkora becsben, hogy mellőzzem a fogyasztásukat. A hús egyszerűen csak nem megy le a torkomon, már attól is rosszul érzem magam, ha csak rágondolok, hogy az egy halott állatból származik. Sajtos melegszendvics nélkül viszont nem lenne élet az élet például. El se tudom képzelni, mi okból mond le valaki mindenről önszántából, viszont úgy gondolom, hogy nem lehet egyszerű egészségesnek maradni egy olyan étrend mellett, amiből kimarad egy rakás szükséges tápanyag. Végeredményben azonban nem az én tisztem eldönteni, mi a jó. Mindenkinek a maga döntése, hogy mibe akar szép lassan belehalni, mert ahogy régi jó tanárom mondá, vagy abba halsz bele, amit eszel vagy abba, ami nem.

Váradi Fanni
Hát, a vegetáriánus olyan ember, aki nem eszik állati eredetű ételeket, másképp pótolja a fehérjét. A vegán talán a mozgással és a húsnélküliséggel kapcsolatos, de sajnos ebben nem vagyok biztos. *kissé értetlenül néz, mert annyira nincs otthon a témában*
Nem követem egyiket sem tudtommal, és családtagomról sem tudok, aki így élne. Viszont egy hónapig szívesen kipróbálnám! De csak akkor, ha utána visszatérhetek a saját életmódomhoz.
Hogy miért vágnak bele az emberek, azt nem tudom. Talán vannak, akik az állatokat sajnálják, vagy csak úgy érzik változás kell nekik.
Azt kell mondjam, hogy hosszútávon semmi. Én húsevő vagyok, nevezhet bárki ragadozónak, szerintem szükségem van állati eredetű ételre. Gondolom sokkal nagyobb hangsúly van a zöldségeken, de ilyen sok alapvető dolgot szerintem nem lehet rendesen helyettesíteni, a fejlődéshez szükségesek.

Lasch Ervin Balázs
Tudom mi a kettő között a különbség, van vegán és vegetáriánus ismerősöm is, akik ráadásul egy baráti társaság tagjai. Nem egyszer hallgattam végig mélyre szántó értekezést arról, hogy vegán - e valóban az a vegán, aki mézet fogyaszt.
Van, aki az egészségesebb életmódot hozza fel indoknak. Szerintem a mértékletesség pont egészséges. Nem alapfeltétele a hús a napjaimnak, de nélkülözni nem tudnám. Tej és tojás nélkül pedig még annyira se lennék meg. A húgom hobby vega, ha lehet ilyet mondani, mert ő ragaszkodik hozzá, hogy húst csak minden második héten eszik, az oka pedig az, hogy így eggyel kevesebb állat hal természetellenes halált.
Mindent lehet helyettesíteni, én próbáltam már receptet tej és tojás nélkül. Bevallom, éreztem a különbséget, de lehet, hogy ez egy tudatalatti dolog volt, mert tudtam, hogy nincs abba a receptbe, amibe alapból kellene, hogy legyen.
Pozitívum a zsíros ételek elhagyása, az elhízás esélyének csökkenése, illetve magas vérnyomás esetén fejti ki jótékony hatásait. Hátrányai a vas és cink hiány.


Aaron E. Blake
Ha jól rémlik, akkor a vegetariánus csak a húsról mond le, a vegán pedig minden egyéb állati eredetű ételről is, pl a tojásról, tejtermékekről...
A vegetariánus életmódot esetleg kipróbálnám, ahhoz már volt is közöm, de a tejet túlságosan szeretem ahhoz, hogy vegán legyek. Sem ismerőseim, sem családtagjaim nem követik egyik étrendet sem.
Egyesek gondolom meggyőződésből térnek át, pl.: állatvédelem, aztán vannak, akik egészségügyi okokból, meg vannak olyanok is, akik egyszerűen nem szeretik a húst.
Igazából nagyon nem kell sarkallni, most is ritkán, és kevés húst eszem, bár nem mondanám magam vegetariánusnak. De egy ideig nagyon erős undorom volt a legtöbb fajta hús láttán. Abban az időben főként szójával pótoltam, aminek jobb íze van, mint először gondoltam volna.
Hát negatív hatása gondolom elsősorban a fehérje- és kalciumhiány lehet, amiket mindenképpen más forrásokból kellene pótolni. Viszont tej és tojás nélkül elég nehéz lenne összerakni egy rendes süteményt, vagy adott esetben palacsintát, úgyhogy én ezt elég nagy negatívumként élném meg.
A pozitív hatásaihoz nem olvastam elég dietetikus szöveget, vagy csak nem ragadtak meg bennem, de ha jól rémlik, a szívnek és az érrendszernek sokkal jobb, ha nem eszünk annyi húst. Illetve a zöldségevők nem annyira hajlamosak cukorbetegségre.
Szerintem amíg az ember odafigyel arra, hogy mit eszik és mellette aktív életmódot folytat, és amúgy jól érzi magát a bőrében, testében, akkor szinte teljesen mindegy, hogy mit eszik.

Mihael Gérard Saint-Venant
Mindkettőből hiányoznak a húsételek, viszont a vegán étkezési szokás minden állatból származtatható ételt/hozzávalót elutasít, csak a növényi eredetű alapanyagokat támogatja. Voltaképpen a vegán étkezés a vegetáriánus életmód egyik válfaja, szokták még szigorú vegetáriánus étrendnek is hívni az előbb említett ok miatt.
Nem követem egyik életmódot sem, és vállalni sem vállalkoznék a kipróbálására, túlságosan hús orientált emberfia vagyok *kissé gondolkodó arckifejezéssel vakarja meg az állát*. Az ikernővérem és a feleségem sem élnek a lehetőséggel, amennyire tudom, a többi családtagom pedig egy merő rejtély, mit esznek és hogyan. Nem beszélgetünk túl sűrűn.
Aki belefog a vegán vagy épp a vegetáriánus életmódba, többféle indokkal teheti ezt. Például ismerek olyan embert, aki az állatok iránti tiszteletből és szeretetből döntött úgy, hogy többé nem fogyaszt húst. Mások lehetnek allergiásak rá, ezért kizárt dolog, hogy egyék, marad hát a húsmentes táplálkozási szokás felvétele, vagy ha már gyerekkortól észlelhető ez az allergia, eleve úgy szoktatják a gyermeket, hogy a húst kiiktatják az étrendjéből, és mással pótolják.
Ha át kellene térnem... legfeljebb az allergia motiválna eléggé, hogy megtegyem. Hirtelen csak ezt tudom elképzelni.
Lényegében minden pótolható tápanyag és vitamin szempontjából. A húst például nagyon népszerű tofuval helyettesíteni, a tejes alapú ételek esetén vízzel, vagy más frappáns megoldással pótolják a hiányt (gondolok itt a süteményekre például), és a tojást is ki lehet spórolni a legtöbb ételből. Nyilván egyes fogásokról a vegánok sajnos le kell mondjanak, mint például a tojásleves, vagy a rántotta.
Szerintem egy ilyen étrendnél a legfontosabb szempont az egyensúly fenntartása, hogy ne essünk át a ló túloldalára, és fókuszáljunk csak bizonyos ételekre, illetve tápanyagokra. Ebben az esetben az emésztés szokta megsínyleni a dolgot, vele együtt a közérzet, így a teljesítőképesség is, tehát jó az apró, de fontos dolgokra odafigyelni, mindenből annyit fogyasztani, hogy az étrend kiegyensúlyozott maradjon. Hogy pozitívumot is említsek, sok vegetáriánus beszámolója szerint a közérzetük és az egészségük sokkal jobb lett az "áttérés" után, több energiára tettek szert, kevesebbszer betegedtek meg.

Eris L. Awer-Kowai
A vegetáriánus zöldségen és gyümölcsön él. A vegán biztos az, aki tarkón vágja, olyan a hangzása.
Senki. Anyám nem főz hús nélkül, a kviddicscsapatban pedig mindenki tudja, hogy a hús alapvető követelmény, hogy az edzéseket és a meccseket végig lehessen vinni. Szerintem a sok kis mimózalelkű nem tudja elfogadni, hogy egy egykor élő lényt eszik. Pedig ez is a része a táplálkozásnak. Max egy trauma tudna átlendíteni. Ha mondjuk megenne egy vegetáriánus sárkány.
Szörnyű. Tényleg nem értem, mi bajuk az embereknek. Ezek fehérjét tartalmaznak, ami a mindennapi élethez kell. Persze nem kell túlzásba vinni, az is ártalmas. Majd a vegánok jól tarkón vágják az összeset. Az negatív hatás lesz. *és beleharap egy jó húsos csirkecombba, mert megzavarta Gareth evés közben*

Michelle Angelique Saint-Venant
A vegetáriánus nem eszik a húst, a vegán viszont nemcsak húst nem eszik, egyéb állati eredetű táplálékot sem fogyaszt.
Soha nem követném. Köztudott, hogy egy húsevő vadasszony vagyok, így eddig sem értettem, miért jó ez, valószínűleg ezután sem fogom. Nincs olyan dolog, ami elérné, hogy lemondjak a húsról, és nincs is olyan a környezetemben, aki teszi vagy tenné.
Tudni se akarom. Annyi biztos, hogy a szervezetünknek szüksége van állati eredetű fehérjékre és egyéb tápanyagokra. Ennek örömére betolok egy steak-et, megjött az étvágyam. *megy is bevásárolni*

Rentai Bálint
    Mostanában egyre többet tudok meg róluk. Főként álmodóilag. A vegán és a vegetáriánus közötti különbség, hogy előbbi semmilyen állati eredetű táplálékot nem fogyaszt, míg utóbbi lazán eszik pl tojást, sajtot ilyesmit. Gyakran még halat is, de az szerintem egy másik néven fut, csak nem tudják azok sem, akik így táplálkoznak.
    Nem követem egyiket sem, de mivel katolikus vagyok, az évi egyszeri, 40 napos böjtöt igyekszem betartani. Tehát mondjuk, hogy a vegetáriánust (hallal ) kipróbáltam már többször is. Nem esik különösebben nehezemre, de őszintén megvallom, túlságosan szeretem a legtöbb hús félét ahhoz, hogy véglegesen lemondjak róla.
    Nagyon sok ismerősöm van, aki vega vagy vegán. A vegán ismerőseim többsége a vallásából (hindu) adódóan vegán. Ők azt vallják, hogy egy állat életének kioltása is bűn, így nem is vehetnek magukhoz semmilyen hús félét, aztán valahogy ez tovább alakult, hogy semmilyen állati eredetű táplálékot nem fogyasztanak.
    Sok hindu ismerősöm, akiknél lazább a vallás, vega. Ők tehát esznek például tojást, vagy isznak tejet. De a legtöbb vega ismerősöm inkább azért nem fogyaszt húst, mert az állatokat sajnálja, illetve úgy gondolja, hogy a mai állattartás kegyetlenség és ennek hatására vált vegetáriánussá.
    Engem nehéz lenne áttéríteni. Szeretem a sonkát  :D Bár az igaz, hogy igyekszem olyan termékeket fogyasztani, amikről tudom, hogy megfelelő körülmények között tartották az állatokat.
Sok esetben talán egyszerűbb, vagy éppen nehezebb? A húst, a tejet és a tojást is lehet helyettesíteni más növényi eredetű alapanyagokkal. Nem tudom, hogy vannak-e különösebb pozitív vagy negatív hatásai. Sokan állítják, hogy egészségesebb az ilyen életmód, vagy hogy példának okáért remek diéta, de ezekre is látok ellenpéldát. Én azt gondolom, hogy ha mindenki azt eszi, amit szeret, akkor nagy baj nem lehet.

Adam Kensington
    Ismereteim szerint a vegetáriánusok nem esznek húst, a vegánok pedig egyáltalán semmit, ami állati eredetű.
    Akármilyen bizarrul hangzik és bármennyire nem szívesen alkalmazom magamra ezt a kifejezést, ám minden valószínűség szerint én a fajtársaim közt vegetáriánusnak számítok. Hiszen nem csak hogy nem ölök embert a táplálkozásért, de általában nem közvetlenül fogyasztom a vért az adományozóból.
    Szerintem, aki ilyen életmódra adja a fejét, főként amiatt teszi, hogy minél kevesebb kárt tegyen más lényekben. Persze, akad, aki egyszerűen csak nem szereti az ilyen ételeket. Esetemben nyilvánvalóan az előbbiről beszélhetünk.

.....és a gyöngyszem a legvégére:

Dwayne Warren
    Hát az egyik a másik rövidítése, nem? Vagy a vega az... nagyon zöldséget eszik, a másik meg kicsit? Vagy... nem t'om. Az egész hülyeség. Az egész élet hülyeség szalámi nélkül.
    Anyám. Dehogy. Nem azér' éltünk túl akárhánymillió év evolúciót, hogy nekiálljak moszatot enni. Asszem nem is ismerek olyat, aki nem eszik húst, mint a normális emberek. Mert ez az igazság.
    Simán sz* és értelmetlen az ilyen. De pozitív, hogy állítólag sokáig élnek a vegák... de komolyan, bacon nélkül MINEK? 

3 megjegyzés:

  1. Ez a Dwayne idézet... lehetne akár a Varázslat pedig van helyett is a főoldalon! :'D

    VálaszTörlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. Ha valaki szeretné szerintem nyugodtan kirakhatja bárhova :"D
    - Jared

    VálaszTörlés